© 2024 Auto.ro
In sfarsit, a sosit zapada, inclusiv la Bucuresti. Insa odata cu venirea zapezii, numarul accidentelor rutiere creste simtitor. Pentru ca soferii confunda anotimpul rece si conditiile de condus iarna cu anotimpul cald. Iata cateva sfaturi de la specialisti.
Daca vrem sa ne asternem la drum, fie in mediul urban, fie la drum intins, acum, cand iarna este in plina desfasurare, trebuie sa urmam niste sfaturi de bun simt daca vrem sa circulam in siguranta. Poate cel mai important sfat este sa reducem viteza si sa circulam mai incet decat in sezonul cald. Pentru ca, in cazul unei urgente, trebuie sa franam violent iar distanta de franare este mult mai mare iarna.
Ca sa avem o franare optima cand conditiile de trafic nu sunt prielnice, respectiv atunci cand carosabilul este acoperit de polei, zapada sau gheata, musai trebuie sa avem montate de masina anvelope de sezon, in stare cat mai buna. Niste anvelope de calitate pot sa reduca distanta de franare simtitor si sa ne scape de eventuale incidente.
La fel cum trebuie sa micsoram viteza, trebuie sa marim distanta fata de masina din fata. Din acelasi motiv: daca trebuie sa franam brusc, trebuie sa ne asiguram ca avem inainte sosea goala ca sa oprim. De exemplu, pe DN1 sau pe un drum de viteza, acolo unde, de obicei, automobilele circula grupate. Ei bine, iarna, trebuie sa circulam pastrand o distanta mai mare fata de masina din fata.
Franarea progresiva, usoara, este o alta particularitate a iernii. Vara putem sa apasam tare pedala de frana, deoarece aderenta este crescuta pe asfalt uscat, insa iarna, fie pe carosabil umed, fie pe zapada sau polei, franarea lasa de dorit. Asa ca atunci cand franam, trebuie sa o facem lin, fara bruscare si fara sa blocam rotile. Daca rotiile se blocheaza, vehiculul va aluneca si poate iesi de sub control. In cazul in care acest lucru se intampla, eliberati pedala de frana pentru a recupera din tractiune, apoi utilizati frana de motor alternativ cu pedala de frana.Pentru a evita riscul de alunecare atunci cand va deplasati pe zapada, este esential sa accelerati treptat. In cazul in care rotile aluneca, treceti in treapta de viteza urmatoare pentru a duce la scaderea fortei aplicata pe roti. Astfel, veti avea posibilitatea de a trece mai departe cu usurinta. Pentru a reduce riscul de alunecare atunci cand urcati o panta, utilizati o treapta de viteza mai mare decat cea folosita atunci cand circulati pe vreme uscata.
Inainte de a intra intr-o curba, incetiniti in linie dreapta. Ridicati pedala de acceleratie din timp si folositi frana de motor. Pentru a evita lipsa de aderenta a anvelopei si pierderea controlului atunci cand luati coltul, virati cu o miscare constanta, care curge, fara sa bruscati volanul. Mentineti o viteza lenta si regulata. Daca facem miscari bruste in viraje, cand avem carosabil alunecos, riscam sa pierdem aderenta partii din spate a masinii si sa intram pe contrasens.
Condus in siguranta pe zapada si gheata
• Demarati si puneti in miscare masina progresiv. Nu calcati pe pedala prea tare.
• Conduceti incet.
• Pastrati o distanta sigura de franare fata de vehiculul din fata.
• Mentineti o viteza moderata si folositi viteze inferioare pentru a controla vehiculul pe o panta.
• Folositi franele si acceleratia usor pentru a evita deraparea sau alunecarea.
Condus in siguranta in zone montane
Inainte de a conduce in zone montane, ar trebui sa:
• Verificati franele inainte de a pleca.
• Luati cu dumneavoastra toate instrumentele necesare in eventualitatea in care se defecteaza ceva.
• Verificati starea anvelopei de rezerva.
• Aduceti alimente suplimentare, imbracaminte adecvata si ajutoare in caz de urgenta.
• Verificati conditiile meteorologice si de drum in zona montana si alegeti traseul cu grija.
• Spuneti cel putin unei alte persoane unde si cand calatoriti si cand ar trebui sa va intoarceti. Daca nu reveniti la timp, sa poata alerta serviciile de urgenta necesare.
Mai multe sfaturi de condus gasesti direct de la expertul in anvelope, MICHELIN.