rss

Test-Drive: Fiat 500. Milioane de motive

  1. 06/05/2008
  2. Tags: Fiat 500



FIAT 500
: inca o masina retro dintr-un val ce pare ca, dupa ce si-a atins limitele amplitudinii sentimentale, se sparge de “tarmul” pietelor mondiale in mii de siroaie nesemnificative, toate alimentate parca de cifre seci.

Adica, daca Volkswagen si mai ales MINI au avut succes cu modele similare, de ce n-ar intra si FIAT in hora? Ca vorba aia: au la indemana o platforma reusita (de Panda), motoare decente si designeri priceputi, capabili sa imbrace toate acestea intr-o caroserie apetisanta pentru ca vanzatorul din showroom sa aiba toate atuurile pe baza carora sa-ti ceara bani in plus. Iar asta e doar o parte a castigului, caci platforma si motoarele construite intr-un numar mai mare (din cate am auzit se comandasera deja vreo 50.000 de unitati fara ca masina sa fi fost lansata oficial...) vor fi din ce in ce mai ieftine de produs, recte scad costurile, creste profitul. Din nou.

Deci, e bine pentru FIAT. E atat de bine, incat kit-ul de presa pune accentul pe tot felul de cifre, de zici ca a fost emis de un producator german. Si ni le ofera senin, crezand ca noi, pasionatii de automobile, in 2008, mai avem nevoie de inca o masina care vrea sa ne demonstreze prin cifrele care nu mint, nu-i asa, ca face de toate. Bine, perfect. Sau, daca n-a atins inca perfectiunea, oricum le face mai bine decat altii.

Din el aflam repede ca 500-le are o gama de trei motorizari: o benzina de baza, cu o cilindree de 1,2 litri si 70 CP (de la 11.500 euro cu TVA), una mai mare de 1.400 cmc si 100 de cai (de la 12.500 euro cu TVA), respectiv excelentul diesel (de acum cu filtru de particule) Multijet cu 75 CP (de la 12.885, TVA inclus). Mai mult, toate aceste propulsoare respecta normele de poluare Euro 5, cu 2 ani inainte de termenul impus de UE.

Cifra cinci pare ca-i poarta noroc mini-ului de doar 3,55 metri lungime, caci reprezinta si scorul obtinut la testele EuroNCAP, adica maximul posibil. In premiera in aceasta clasa. Adica ocupa locul 1 din acest punct de vedere si este pregatit, sustin italienii, sa obtina chiar si cele 6 stele EuroNCAP! Nu radeti, caci ele vor deveni realitate in curand, organismul axat pe siguranta vrand sa faca cateva modificari in grila de testare, astfel incat rezultatele obtinute sa fie si mai pertinente.
Dar n-avem timp sa asteptam aceste schimbari, caci FIAT 500 nu si-a incheiat deloc monologul “numerologic”.

Iata, el ofera 7 airbag-uri in dotarea standard, dintre care unul pentru genunchi - o alta premiera in aceasta clasa. Sau poate mai interesant o sa vi se para faptul ca, fiind disponibil in patru niveluri de echipare, cu trei motorizari (momentan), in 12 culori, cu 15 tapiterii diferite, cu o gama de noua jante si 19 abtibild-uri, Nouva Cinquecento poate avea peste 500.000 de configuratii diferite.

In momentul asta cei obsedati de cifre sunt cu siguranta in nirvana. Iar daca nu sunt, caci “peste cinci sute de mii” are un usor caracter speculativ, FIAT ne spune si numarul propriu-zis: 549.936, in cap. In nici un caz mai putine optiuni - Doamne, fereste! -, care, foarte probabil, in viitor se vor mai inmulti, caci 500 va mai primi si alte motorizari, peste 2-3 ani un facelift, etcetera.

Fireste, am exagerat. Este o practica des intalnita ca producatorii sa se laude cu tot felul de caracteristici ale unui model nou, comensurate in aceste cifre “pacatoase”. Ele se gaseau, bine mersi, si pana acum in comunicatele grupului FIAT. Si chiar daca o parte dintre ele sunt indispensabile pentru noi, jurnalistii, ca sa va putem informa pe voi, cititorii, mie unul abundenta lor imi miroase a marketing, pentru ca, dupa cum spuneam, un potential cumparator sa fie convins sa scoata banii din buzunar. Si ce-i rau in asta, ma intrebati? Nimic, daca tragem linie si... adunam unu cu unu. Toti o fac. Doar ca un astfel de model retro ar trebui sa faca apel la sentimente si nu sa se laude ca-i mai mare decat X, mai puternic decat Y sau mai bine echipat decat Z.

In concluzie, vroiam doar sa punctez faptul ca, valul retro, adica cel al masinilor care sunt facute de producatori cu pasiune pentru pasionati, pare ca mizeaza mai putin pe componenta sentimentala si acorda prioritate celei monetare.

Numai ca, prin acelasi kit de presa, FIAT imi da magistral peste nas si-mi demonstreaza ca m-am grabit in afirmatii. Si nu oricum, ci cu un numar. Iata cum sunt obligat sa recunosc ca o valoare, aparent seaca, poate exprima mai multe sentimente si trairi decat as fi crezut eu vreodata.
3.000.000. Atatia pasionati au inundat site-ul www.500wantsyou.com cu ideile, cerintele si chiar criticile lor, iar toate acestea au fost luate in considerare de producatorul italian.

Probabil datorita lor designul pastreaza cu atata sfintenie liniile predecesorului, facand o serie de compromisuri de dragul artei. Pe cand in Panda pe bancheta se poate sta chiar decent, in 500 pana si copii ar trebui scutiti de o calatorie mai lunga in spatele unor parinti de inaltime medie. Pana sa ajungi sa iei loc pe cele doua locuri din spate ai de-a face cu sistemul de culisare al scaunelor din fata, care, nefiind foarte rafinat, te descurajeaza si mai mult.

Toate acestea, coroborate cu un portbagaj de doar 185 de litri, nu vor incuraja familiile numeroase sa se aseze la randurile interminabile din fata showroom-urilor, dar sa nu uitam ca vremurile s-au schimbat si ca noul 500 nu a fost gandit sa serveasca nevoile unei intregi familii. El se preteaza, in schimb, foarte bine pentru rolul de a doua sau a treia masina, stapanita de o tanara sotie sau un proaspat posesor de permis, dar in primul rand pentru oricine care vrea sa fie altfel, care vrea sa se bucure pe deplin de actul condusului. Si faptul ca atatea milioane de oameni au contribuit la personalitatea acestei masini ii confera un sex appeal greu de egalat de catre concurenti.

Caracteristicile cerute de un esantion atat de mare de subiecti, capabil sa-i faca pe statisticienii de la J.D. Power sa se-ngalbeneasca de invidie, nu au cum sa nu aiba priza la public. Lumea instinctiv ridica privirea cand un 500 e prin preajma, adolescentii, spre disperarea parintilor, vor fi convinsi ca merita sa defilezi prin viata cu un suflet de copil, iar “juniorii” de 5 ani iti vor cere cu o privire de Bambi sa le cumperi “jucalia aia... velde”.

Interiorul continua spiritul “oldie” afisat de exterior prin instrumentele ingramadite intr-un singur cerc din spatele volanului (dar care in ciuda acestui fapt sunt foarte lizibile), prin cele trei butoane rotunde din partea superioara a consolei centrale (vopsita in culoarea caroseriei) sau prin inscriptia “500” stilizata, din fata pasagerului.

Nu lipsesc nici elementele moderne, cum ar fi climatizarea electronica, schimbatorul plasat pe consola din considerente ergonomice sau trapa absolut uriasa daca ne raportam la dimensiunile liliputane ale caroseriei.
“Mobilierul” este completat de scaune confortabile si oglinzi ce ofera o vizibilitate excelenta (in comparatie cu cele de pe Panda), semn ca sarmul vremurilor romantice poate fi recreat fara ca ambientul sa fie unul preponderent spartan.

In schimb, spartan pare ca vrea sa fie propulsorul de 1,4 litri, care a primit o evacuare sport. Aceasta din urma, pe langa ca face din el un agregat mai eficient, ii confera un “marait” razboinic, foarte evident din momentul in care turatia depaseste bariera celor 3.000 de rotatii.

Cei 100 de cai sunt suficienti pentru ca 500-le sa se miste binisor (0-100 km/h in 10,5 secunde), iar cine vrea mai mult are la dispozitie si un buton Sport, care imbunatateste raspunsul motorului si tine turatia la un nivel mai ridicat, astfel incat cuplul (131 Nm) bate mai devreme la usa caroseriei tale. Desi mizeaza pe aceasta dualitate, e bine sa tii acel buton apasat, mai ales cand folosesti aerul conditionat, caci fara el depasirile din scurt incep sa devina o problema.

Ampatamentul de 2,3 m n-o fi un atu cand vine vorba de spatiul interior, dar la capitolul dinamica - impreuna cu cele patru roti impinse in extremitati - face minuni.
Daca masina de test nu ar iesi in evidenta atat de tare si din cauza culorii, ai putea sa participi la o cursa de kart-uri la cat de bine reproduce feeling-ul acelor jucarii minunate. A fost o placere sa o alerg un pic pe Valea Prahovei, inca o dovada ca nu ai nevoie de sute de cai (si implicit mii de euro aruncati pe jante si spoilere rupte in gropile mioritice) ca sa te distrezi copios.

Dupa acest dus cald, ampatamentul iti mai ofera unul rece, si anume felul in care face ca masina sa topaie peste denivelari, dar, pe de alta parte, nu exista nici un mini pe lumea asta care sa ofere confortul unui S-Klasse. E un sacrificiu pe care-l faci in schimbul unei manevrabilitati excelente, respectiv pentru privilegiul de a putea gasi locuri de parcare peste tot.

Concluzionand in stilul materialului de presa, cred ca mai multi cai sub capota, o cursa mai lunga a suspensiilor, niscaiva litri in plus in portbagaj si alte astfel de cifre ar fi dat bine pe hartie, insa nu cred in ele. De fapt nu cred in toate, decat in cele trei milioane de dorinte inglobate in aceasta caroserie mica, care fac din FIAT 500 o masina atat de mare, cu un slogan credibil: “The 500, the car of the people, by the people”.

Pentru galerie foto completa dati click pe prima poza sau click aici.

Vizualizari: 1327