© 2024 Auto.ro
text: Daradics Csaba
foto: Freelancer
Acordurile inalte au calitatea de a anunta ca ceva se intampla sau un punct culminant. Iar la conferinta de presa, tinuta cu ocazia lansarii nationale de la Poiana Brasov, am aflat ca Accord a ajuns la cel mai important moment din cariera sa: de acum, in conceptia Honda, se ia la “harta” cu reprezentantele premium ale clasei, adica noul Audi A4, BMW Seria 3 si Mercedes C-Klasse.
Pentru acest rol greu a fost selectat, evident, noul Accord, aflat la cea de-a opta generatie. Oficialii Honda ne-au aratat si cateva statistici vizavi de vanzarile modelului de clasa medie, care in ultimii ani a evoluat mult in Romania din acest punct de vedere. Daca anul trecut inca se mai afla in trena tripletei germane, anul acesta (in primele cinci luni) a depasit deja BMW si Mercedes, fiind pozitionat imediat dupa Audi A4.
Fireste, este vorba de vechiul model, care, oferit cu discount-uri tentante, normal ca atrage publicul, plus ca suntem si in plina campanie REMAT. Deci, aceasta victorie asupra a doi dintre cei trei producatori germani nu reflecta performantele noului Accord, dar estimarea de 900 de unitati vandute pana la sfarsitul anului demonstreaza increderea importatorului in calitatile masinii.
Iar in clasa medie-superioara orice concurent nou trebuie sa aiba o paleta larga de insusiri ca sa poata emite pretentii in lupta cu germanii dominanti.
Honda este un producator cunoscut pentru continutul tehnic exceptional si dinamica de prima clasa, urmari ale programelor de competitii incununate cu multe reusite rasunatoare.
Intreaba orice fan Honda si-ti va vorbi entuziasmat de sunetul hipnotic al propulsoarelor i-VTEC, de turatiile stratosferice de care sunt capabile sau de tinuta de drum impecabila. Confortul si gadget-urile pentru soferii comozi nu vor fi pe lista lor, dar pretentiile premium inseamna ca trebuie sa oferi si o sumedenie de acronime pentru avocati si chirurgi.
Noul Accord rezolva si aceasta problema, asistenta electronica fiind prezenta peste tot.
Prima ar fi directia cu asistare variabila, care beneficiaza inclusiv de input-ul ESP-ului (VSA la Honda), denumita Motion Adaptive Electric Power Steering.
Aceasta detecteaza daca suprafata drumului are o aderanta scazuta - ceea ce poate cauza sub- sau supravirare - si ajuta soferul sa vireze astfel incat sa se pastreze comportamentul neutru al automobilului.
N-am avut ocazia sa testez cum functioneaza (poate si din cauza ca noul Accord este o masina foarte echilibrata), dar comunicatul oficial sustine ca interventia este aproape insesizabila si ca soferul detine controlul total. Motion Adaptive EPS imbunatateste doar reactia soferului, care, intuitiv, va proceda la fel si la volanul altor masini.
Dar lucrurile nu se opresc aici. Japonezii mai ofera, pentru modelele de top (2.2 i-DTEC si 2.4 i-VTEC), suita Advanced Driving Assist Systems (sau ADAS), ce contine trei tehnologii.
Prima este Lane Keeping Assist System (LKAS), care mentine masina pe banda de circulatie monitorizand marcajele albe (mai mult decat optionale in Romania...) de pe drum cu o camera video. In cazul in care acestea sunt depasite esti avertizat, Accord bracand ca si cazul lui Motion Adaptive EPS. Asemanator, controlul ramane in mainile soferului, LKAS facand, per total, doar corectii minore.
De asemenea, noul Accord (asemeni precedentului) ofera un tempomat inteligent (Adaptive Cruise Control sau ACC), care mentine constanta distanta fata de un vehicul ce se deplaseaza in aceeasi directie.
Trio-ul electronic este incheiat de CMBS (de la Collision Mitigation Brake System), care previne o coliziune si franeaza la nevoie, folosind radarul sistemului ACC.
Desi in cazul lui Accord unele dintre aceste gadget-uri sunt o premiera, la nivelul clasei nu se poate spune ca Honda a venit cu inovatii nemaivazute. Totusi, echipat cu ele, respectiv bazandu-se pe vechile valori dinamice, noul model chiar are sanse sa incurce socotelile liderilor premium la nivel european sau, in cel mai rau caz, sa-si creasca semnificativ imaginea si cota de piata.
Un alt obicei bun al niponilor este ca ofera o lista de dotari standard foarte bogata. Astfel, fiecare Accord vine cu centuri de siguranta cu pretensionare si cu limitatori de sarcina, airbag-uri frontale dual stage, airbag-uri laterale si cortina, sistem ISOFIX si tetiere active.
OK, valorile vechi sunt prezente, partea electronica mai buna ca niciodata, iar motorizarile au fost imbunatatite (vom vedea imediat cum). Dar ce s-a intamplat cu designul?
Mi se intampla des, de ceva vreme, ca primele poze ale unui model nou sa nu-mi zica mai nimic, ba chiar sa-l desconsider din start. La fel a fost si cu Accord, care in poze de departe nu transmite masculinitatea din “teren”.
Nu eram convins de cele trei elemente cromate ale grilei, ce pareau ca incearca sa faca valva cu orice pret, dar “in carne si oase” situatia se schimba.
Mai departe, un tuseu interesant este faptul ca forma farurilor (compoztii foarte reusite de forme concave si convexe) este continuata de cele doua protuberante de la baza spoilerului, care, impreuna cu cele trei striatii de pe capota, ii confera un caracter masculin si dinamic, pe masura performantelor descoperite ulterior.
Congruenta intre blocurile optice si alte elemente ale caroseriei se repeta si in spate, ce-i drept intr-o masura mai mica, in schimb exista un eleron discret - disimulat in linia portbagajului - ce inchide foarte bine toata compozitia.
Vechiul Accord parea prea ingust pentru un model sportiv, deci noul model a crescut in toate directiile, devenind o prezenta mai evidenta in trafic. Este mai sportiv, in acelasi timp, datorita suprafetelor curbate, pare mai prietenos, insa aceste mici schimbari n-au sanse in fata revolutiei din interior.
Habitaclul este incomparabil mai mare, cireasa de pe tort fiind castigul semnificativ de spatiu de pe bancheta, si a adoptat stilul organic-futurist al lui Civic.
Noul tabloul de bord este plin de idei, desi nu-l egaleaza inca pe Civic Type-R in ceea ce priveste sentimentele transmise. Cu toate acestea am apreciat consola centrala, din care pornesc doua muchii metalice, care se “impaca” foarte bine cu cele din partea superioara. Ceasurile sunt separate si au un stil de cronograph, foarte high-tech, acelasi sentiment fiind transmis si de marea de butoane, dispusa pe usi, volan si consola centrala (doar pe usa soferului am numarat 14).
La toate acestea se adauga materiale excelente, ceea ce nu spune decat un singur lucru: interiorul noului Accord este un salt de proportii, desi zecile de butoane ii pot incurca pe cei atehnici.
Singurul minus pe care l-am contabilizat in timpul drive test-ului a fost contrastul insuficient al display-ul principal in cazul in care lumina cadea pe el, desi poate era prost setat.
Puteam sa stau si sa “cotrobai” prin meniul sistemului de infotainment, dar am preferat sa studiez dinamica masinii.
Accord “al optulea” vine cu trei motorizari: 2 si 2,4 litri benzina, plus diesel-ul de 2.200 cmc - toate Euro 5!
Motorul de baza are de acum un cal in plus (156 CP), deci performantele sunt aproximativ aceleasi. Adevaratul atu al acestei versiuni este faptul ca pretul este atractiv (21.931 euro, cu TVA si taxa de prima inmatriculare incluse).
El este urmat de versiunea de 2,4 litri, care dezvolta 200 CP (cu zece mai mult) si 233 Nm, ceea ce schimba radical sansele lui Accord in lupta cu cronometrul. 2.4 i-VTEC accelereaza in 7,8 secunde pana la 100 km/h si poate atinge 227 km/h, nivel al performantelor pentru care vei plati cel putin 29.436 euro (cu TVA si taxa de prima inmatriculare incluse).
Ultimul motor, dar care are toate sansele sa devina un best-seller, este diesel-ul “doi-doi”, care dezvolta 150 CP si 350 Nm. Acesta a adoptat injectoarele piezoelectrice, ceea ce garanteaza o ardere mai eficienta si, implicit, o caracteristica de cuplu mai buna & un consum mai redus.
i-DTEC-ul propulseaza Accord in 9,6 secunde pana la 100 km/h si atinge o viteza de varf de 212 km/h, in timp ce consumul mediu este de doar 5,6 litri/100 km.
La 26.993 euro (cu TVA si taxa de prima inmatriculare incluse) este doar cu putin mai scump decat cea mai bine echipata versiune cu motorul de 2 litri. Insa, nivelul performantelor este net superior, deci alegerea intre cele doua nu este deloc o dilema.
Toate acestea suna relativ bine (concurentii au totusi mai multe motoare si semnificativ mai puternice), dar realitatea are darul de a infirma prestanta cifrelor seci.
Ruta de test a fost scurta (cel mult 15 km) si aglomerata, deci concluzii bine argumentate n-aveam cum sa trag. Totusi, anumite aspecte sunt evidente din primul moment, semn ca avem de-a face cu o realizare peste medie.
Directia, de exemplu, este foarte exacta, intr-atat ca am fost tentat sa o compar cu cea de pe Mitsubishi Evo IX. Duce lipsa, in schimb, de feedback, cauzat de faptul ca japonezii au renuntat definitiv la servo-asistarea hidraulica (folosita de diesel-ul vechii generatii) si au trecut in “tabara electrica”.
Stabilitatea are si ea darul de a te entuziasma, fiind exemplara, Accord-ul dand impresia ca are cel putin cu 100-200 de kilograme mai putin.
Pe drumurile romanesti amortizarea este un factor foarte important. Inginerii marcii au facut un compromis echilibrat intre intre sport si confortabil, drept urmare exista un ruliu sesizabil, poate mai accentuat decat pana acum.
In rest, pozitia la volan este optima, manevrarea pedalierului si a schimbatorului o placere, iar habitaclul - datorita rigiditatii imbunatatite - duce lipsa in totalitate de zgomote suspecte. Ce mai, un ambient intr-adevar premium.
Problema vizavi de reusita noului Accord trebuie pusa luand in considerare si oferta celor de la Mazda, adica Mazda6.
Desi Honda il anunta drept un concurent premium, Accord (impreuna cu Mazda6), in opinia mea, mai are de recuperat in fata europenilor, in principal in ceea ce priveste imaginea. Poate fi, pe de alta parte, cea mai buna oferta japoneza din segment, dar acest verdict mai trebuie sa astepte pana il vom confrunta cu 6-le.
Dar pot spune ca este un salt semnificativ si ca fanii marcii nu trebuie sa se gandeasca de doua ori daca si-l doresc.
Pentru galeria foto click aici