Cand a aparut pentru prima data in 1998,
Ford Focus a surprins intreaga
industrie auto, facandu-i si pe cei mai mari rivali sa-si roada unghiile de invidie.
La momentul respectiv a reprezentat un mare pas inainte pentru "ovalul albastru" in ceea ce priveste designul revolutionar si oportunitatile pe care le oferea, stabilind noi standarde pentru masinile din segmentul
hatchback-urilor familiale. Aspectul sau superb era completat de o tinuta de drum si o manevrabilitate nemaintalnite pana atunci in clasa sa.
Rezultatele n-au intarziat sa apara.
Focus a fost produs in peste 5 milioane de unitati in Europa – fiind cel mai bine vandut model
Ford – si a fost primul si singurul
autoturism – cel putin pana in prezent – desemnat
Car of the Year atat pe batranul continent, cat si in America de Nord. In total, peste 80 de premii stranse numai in Europa.
A doua generatie a
Focus-ului a continuat reteta de succes a predecesorului sau, imbunatatirile si plusul de rafinament mentinand masina in top in ceea ce priveste abilitatile si vanzarile. Intr-adevar,
Focus s-a aflat in fruntea clasamentelor vanzarilor in fiecare dintre ultimii 9 ani, record fara precedent pentru
Ford. La trei ani dupa ce a patruns pe piata si cu alti trei inainte de a fi inlocuit de un model nou-nout, a doua generatie a
hatchback-ului a suferit o noua operatie estetica menita sa continue povestea de succes inceputa acum 10 ani.
Noul Ford Focus arata ca un model complet nou deoarece, cu exceptia plafonului si a suprafetei vitrate, toate celelalte panouri exterioare ale caroseriei au fost schimbate. Practic, inginerii
Ford au aliniat masina la actualul limbaj de
design "
kinetic" inventat de seful de design
Martin Smith – cel care a petrecut 20 de ani la
Audi – si vazut deja pe noul
Mondeo.
Ford a dedicat o mare parte din bugetul sau acestei cosmetizari radicale pentru ca, asa cum stim cu totii, din punct de vedere dinamic Focus este inca lider in segmentul sau, iar sefii companiei au simtit ca nu ar fi indicat sa cheltuiasca bani pentru a repara lucruri care sunt departe de a fi stricate sau invechite. Cu alte cuvinte, sasiul a ramas neatins, motorizarile sunt aceleasi, insa acum noul
Focus poate fi comandat si cu noua transmisie
Powershift cu
ambreiaj dublu, care ia locul
cutiei de viteze automata CVT, care nu a avut deloc succes.
Dupa restilizarea exteriorului si o usoara dichisire a interiorului, restul de bani au fost cheltuiti pentru imbunatatirea rafinamentului.
Am avut privilegiul sa ma numar printre primii romani care au testat noul
Ford Focus. Am condus versiunea
2.0 TDCi de 136 CP
Titanium pe traseul Bucuresti – Pitesti – Rucar-Bran – Brasov – Sf. Gheorghe – Baile Tusnad, unul care ne-a permis sa vedem cum se comporta noul
Focus pe aproape orice tip de suprafata de rulare: autostrada, serpentine, urcari si coborari, drum accidentat, drum pietruit si chiar drum de tara.
Dar, s-o luam pe rand... Modificarile aduse exteriorului au adus un plus de sportivitate masinii, care este dat de nervurile pronuntate de pe capota motorului sau partile laterale, grila frontala trapezoidala de mari dimensiuni incadrata de o rama cromata (existenta pe trei dintre cele patru variante de echipare, exceptie facand
Trend), de eleronul pozitionat deasupra lunetei, dar si de
jantele din aliaj care iti dau impresia de miscare chiar si cand masina stationeaza. De asemenea, au fost inlocuite si blocurile optice fata/spate, stopurile beneficiind acum si de tehnologie
LED, care este oferita doar la pachet cu
farurile cu xenon si cele adaptive.
Asa cum spuneam,
habitaclul a suferit modificari minore si se caracterizeaza printr-un confort sporit si functionalitate. Schimbarile constau in insertiile cromate ale ceasurilor de bord care accentueaza caracterul sportiv al masinii, scaunele care ofera un suport lateral mai bun, in timp ce materialele si celelalte elemente folosite sunt de o foarte buna calitate si certificate antialergic si au inlaturat acel feeling de ieftineala al interiorului de pe precedentul model. Comenzile de pe consola centrala sunt foarte bine pozitionate, astfel ca orice miscare dorita se face cu usurinta, soferul nefiind nevoit sa-si ia privirea de la drum.
Fara a putea testa noul
Focus alaturi de cel vechi in paralel, imi este practic imposibil sa va spun daca cel din generatia 2008 este mai silentios decat modelul pe care il inlocuieste. Insa, va pot spune ca, in ceea ce priveste
dieselul de 2,0 litri, puteti calatori ori cat de mult doriti fara a fi deranjati de zgomotele de
motor, de vant sau de drum, lucru care nu-l pot spune, spre exemplu, despre versiunile pe benzina de 2,0 litri si 145 CP sau de cea de 1,6 litri si 115 CP.
Propulsorul diesel de 2,0 litri poseda o mare rezerva de putere atunci cand ai mai mare nevoie – la depasiri, spre exemplu – si trebuie sa apesi
pedala de acceleratie la podea, oferind un sprint excelent inca de la 1.300-1.500 rpm. Consumul mediu inregistrat de
dieselul 2.0TDCi a fost de 7,7 l/100 km in conditiile unui condus mai sportiv, ceea ce inseamna ca se pot obtine cifre si mai mici daca se merge intr-un ritm mai linistit.
Directia este precisa si usor de manevrat, putand fi setata cu ajutorul computerului de bord de unde puteti opta pentru
Standard,
Confort si
Sport, in functie de stilul de condus pe care il abordati. Cutia de viteze scurta este foarte bine etajata, lucru care constituie un avantaj in traficul infernal din Bucuresti.
Pe sosea,
Focus-ul s-a comportat excelent, desi pe unele viraje a avut o usoara tendinta supraviratoare. Chiar si asa, ruliul este inexistent chiar si la o abordare mai violenta a curbelor datorita
suspensiilor de tip
MacPherson pe fata si
Control Blade pe puntea spate, precum si
bucselor pneumatice – o premiera pe
Focus.
De asemenea,
sistemul electronic al stabilitatii (
ESP) intra in actine de indata ce una dintre roti pierde aderenta. Optional este oferita o
suspensie sport inclusa in pachetul
Sport, insa nu v-o recomandam deoarece compromite tinuta de drum supla.
In ce priveste sistemul de franare, acesta a fost setat perfect in raport cu dimensiunile si masa masinii, noul
Focus avand discuri de frana atat pe fata, cat si pe spate. La o franare violenta, masina raspunde perfect gratie
ABS-ului si celorlalte sisteme de siguranta,
EBA (
asistarea la franarea de urgenta) si
EBD (
sistemul electronic de distributie a fortelor de franare).
Noul Ford Focus are un pret de pornire de 12.762 de euro cu TVA – valabil pentru nivelul de echipare
Trend – si poate ajunge la 16.088 de euro cu TVA –
Ghia.
Pentru galerie foto completa
click aici .