Test drive noul Mitsubishi Lancer: Next level
- 21/11/2007
-
Tags:
Lancer, Mitsubishi, Test Drive
Uita tot ce stiai pana acum de familialele lui Mitsubishi. Ba nu –uita tot ce stiai pana acum de gama Lancer, soarbe un sake si asculta ce are de spus masina care reprezinta un nou inceput pentru acest model... Si nu unul oarecare, ci unul care se anunta cat se poate de promitator, dupa cum am aflat la primul test scurt realizat cu noua generatie.
Vi se pare ca este vorba de un concept? Ei bine, nu. Ati vazut masina la SIAB, iar succesul de care s-a bucurat este relevat de faptul ca dealerii Mitsubishi fac cu greu fata cererii. Si, imi spune fiul meu de patru ani, ar trebui ca pe liste sa ma regasesc si eu. Credeti ca nu este relevant? Pentru mine este. Caci alege mereu, chiar daca pare surprinzator, doar modele spectaculoase si performante, fie ca este vorba de cele cu care obisnuieste sa se joace ori de exemplarele pe care mi le recomanda dintre cele pe care le-am testat si cu care am avut ocazia sa-l plimb. Iar cand a fost vorba de Lancer, m-a intrebat daca n-as putea sa nu mai duc masina celor de la M Car Trading, ci banii. Ba chiar, pentru a ma convinge, mi-a spus ca renunta la acel model la scara, cu pedale, pe care si-l dorea intra-atat de tare incat zi de zi trecea pe la magazin pentru a vedea daca mai exista. „Facem economie, tati, pentru Lancer!”, mi-a zis.
Cu ce iese in evidenta Lancer? O definitie, citita recent, suna cam asa: "Mitsubishi tocmai a impachetat cea mai neagra zi pe care a gasit-o si a trimis-o pe adresa concurentei, cu mesajul "Sayonara" scris pe colet. Pentru prima data intr-o istorie ce se intinde de-a lungul a aproape 35 de ani, Lancer arata, deschis, ca in acest segment nu face doar masini bune, fiabile, si o extraordinara varianta de top, Evo, ci ca are multe de spus la nivelul designului. O adevarata declaratie de razboi pusa in fata concurentei dintr-un segment extreme de important al pietei europene si mondiale". Trebuie spus ca ajunsi in anul 2007, japonezii se pot mandri cu un automobil cu pedigree, care in aproape 35 de ani de existenta pe piata a fost vandut in peste sase milioane de exemplare si care are nenumarate trofee castigate pe cele mai dure trasee de raliu. Iar acum vine si cu o imagine care atrage ca un magnet si te imbie sa urci la volan, pe loc, fara sa te mai gandesti la nimic.
Orice punct ales pentru a analiza detaliile caroseriei acestui sedan hipertensiv este potrivit pentru a aprecia corect dimensiunea pasului facut de Mitsubishi in ceea ce priveste designul lui Lancer, insa nici unul din ele nu poate accelera bataile inimi mai tare decat un "face-off" cu partea frontala a masinii. Te vor izbi privirile diabolice ale farurilor care sunt insotite si de un calandru in forma de trapez inversat ce aminteste de falcile deschise ale unui rechin. Privind din lateral caroseria de 4,57 m lungime si 1,76 m latime remarci jantele din aliaj usor cu 10 spite, ecartamentul lat care anunta o tinuta de drum de top, pragurile sport cu care s-ar mandri orice tuner, montantii subtiri si eleganti, spatele compact si perfect integrat in linia descendenta a plafonului sau eleronul nu tocmai discret montat pe capacul portbagajului.
Interiorul aduce si el destul de multe schimbari fata de generatia precedenta. Mitsubishi a schimbat complet foaia si aici, mergand pe mana unui bord elegant desenat, la care s-au folosit plastice de calitate si in cazul caruia fiecare buton pare a fi exact acolo unde te astepti sa fie. |n functie de bugetul alocat pentru achizitia masinii, aceasta poate fi echipata cu aproape orice va trece prin minte, de la deja cunoscutul sistem audio Rockford-Fosgate de 650 W cu noua difuzoare, magazie de sase CD-uri, functie MP3 player si posibilitate de conectare la iPod (minunea hi-fi este special proiectata pe caracteristicile de sunet ale habitaclului, astfel incat sa furnizeze notele cu maximum de accuratete si claritate) la sistemul de telefonie cu Bluetooth si functie de recunoastere a vocii sau la cel de navigatie cu hard-disk de 30 GB.
Japonezii au dat o prima solutie si la problema spatiului interior. Una pe cat de simpla, pe atat de eficienta: maximizarea dimensiunilor caroseriei acolo unde conteaza, respectiv in zona ampatamentului, ajuns acum la 2.635 mm (cu 35 mm mai mult decat inainte). Si daca aceasta valoare nu vi se pare suficienta, bomboana de pe tort abia acum vine: latimea masinii inregistreaza un masiv plus de 65 mm, astfel incat (mai ales) cei din spate nu vor mai trece prin deranjantul schimb de coate in zona coastelor. |n plus, supradimensionarea transversala a masinii va contribui simtitor atat la ameliorarea tinutei de drum, cat si la furnizarea acelui sentiment incomparabil de siguranta naturala, unul dublat inclusiv de caroseria extrem de rigida (cu 56% la torsiune si cu 50% la indoire comparativ cu vechiul Lancer), ce o depaseste la acest capitol chiar si pe cea a lui Evo IX.
Lancer are la baza platforma tehnica pe care s-a construit toata pleiada de noi modele ale lui Mitsubishi. Numita, “Project Global”, ea este exact ceea ce ii spune si numele: un proiect destinat unui numar imens de automobile comercializate la nivel global, dezvoltat de Mitsubishi in perioada in care era “frate de cruce” cu cei de la DaimlerChrysler. In cadrul gamei companiei nipone, ea a debutat pe noul Outlander, ceea ce inseamna ca nu duce lipsa de robustete si nici de versatilitate. Iar faptul ca echipeaza si noul Evolution, dezvaluie ca nu-i lipseste nici o a alta valenta extrem de importanta, sportivitatea. Nici siguranta nu a fost uitata, lucru demonstrat de faptul ca regasim in dotarea standard nu mai putin de sapte airbag-uri, inclusiv primul airbag pentru genunchi din istoria companiei.
Din gama de agregate, structurata pe patru categorii (entry-level, mid-range, upper-range si hero/ supercar in Statele Unite), noi am testat versiunea echipata cu binecunoscutul diesel pumpe-duse al grupului VW (montat inclusiv sub capota lui Grandis DI-D si a lui Outlander Di-D), care nici aici nu isi iese din nota obisnuita: 140 CP si 320 Nm la dispozitia oricarui pasionat de cuplu la turatii joase si consum redus de carburant. Echipat astfel, noul Lancer se dovedeste foarte agil, mai ales ca, in acest caz, ai la dispozitie o cutie de viteze manuala cu sase trepte.
Motorul trage foarte bine inca de la 1.750 rpm, cand incepe sa dezvolte cuplul maxim. Cu toate acestea, zgomotul pe care il resimti in habitaclu atunci cand il duci peste 3.000 rpm, parca nu este tocmai de neglijat, dar in limite acceptabile daca tii cont ca ai sub tine un diesel din vechea garda, care foloseste tehnologia pompa/injector. Faptul ca poti ajunge de la 0 la 100 km/h in 9,6 secunde si poti continua pana cand ajungi la viteza maxima de 207 km/h. Setarea suspensiei este un compromis reusit intre confort si performanta, directia raspunde la cea mai mica miscare a volanului, iar feedback-ul este prompt. Comportamentul dinamic este marele atu al masinii pe care Lancer il propune in fata unei clientele europene, care mai mult ca sigur se va indragosti de aspectul acestui sedan ce sub un aspect agresiv ascunde un sasiu docil si foarte bine echilibrat din punct de vedere dinamic, un interior confortabil si un pachet bogat de dotari.