© 2024 Auto.ro
Orice motor termic are nevoie de racire. Si pentru asta folosim in zilele noastre un lichid de racire pe care il denumim antigel. Acest lichid este insa o consumabila si trebuie sa il schimbam din cand in cand. Iar daca puntem in motor lichidul de racire gresit, am putea avea probleme.
Un motor termic se incalzeste din doua cauze: frecarea metalelor, adica piston si camasa, dar si aprinderea cu scanteie din interior. Daca nu am avea racire, un motor ar ajunge usor la peste 500 de grade Celsius. Rolul racirii este sa preia toata aceasta energie termica si sa pastreze motorul la o temperatura de sub 100 de grade Celsius.
Sistemul de racire in care intra antigelul este format din radiator de lichid, conducte, pompa de apa, vas de expansiune si termostat. Pe vremuri, soferii puneau in motor apa chioara, dar acum acest lucru este de neconceput, deoarece iarna exista riscul inghetului. Antigelul special pentru racirea motorului face exact ce nu face apa: nu ingheata si nu fierbe.
Mai precis, antigelul ingheata la temperaturi foarte mici, de sub -30-40 de grade si fierbe la temperaturi mai mari de 100 de grade, putand ajunge si la 120 de grade Celsius ca punct de fierbere. Iar acest lucru este bun pentru motoare care sunt protejate.
Ce este antigelul?
Antigelul pe care il cumparam acum din magazine este un lichid pe baza de apa care contine o sumedenie de solvenit si aditivi. Antigelul este practic un amestec de solutii, fiecare facand altceva. De exemplu, propylen-glycolul este un aditiv non-toxic ce ii confera apei o temperatura de fierbere mult mai ridicata, facand ca punctul de fierbere sa poata ajunge chiar si la 140 de grade Celsius in cazul motoarelor auto. Alti aditivi fac ca lichidul sa nu inghete, altii au actiune anticoroziva si asa mai departe.
Tipuri de antigel
Antigelul verde este special conceput pentru motoarele care au bloc din otel. Antigelul roz sau galben are o compozitie speciala de aditivi care protejeaza bine motoarele cu bloc din aluminiu. Iar cele de culoare mov sau albastru sunt cele mai performante, deoarece rezista mult si in timp, protejand in acelasi timp si piesele din aluminiu.
Cand sa schimbam antigelul?
In timp, aditivii care ii dau antigelului proprietati de inghet la temperaturi foarte mici si fierbere la temperaturi mari se evapora din lichid. Cu fiecare an, temperaturile la care antigelul este eficient scad simtitor. Asadar, din cand in cand, e bine sa verificam antigelul motorului nostru si sa-l schimbam cam la 4 ani complet. Cine are impresia ca antigelul merge la fel toata viata, se insala si risca ca, intr-o iarna mai apriga, sa se trezeasca cu motorul inghetat.
Cumpara orice tip de antigel online, direct de la vanzatorii care ofera cel mai bun pret.