Vor cuceri chinezii lumea auto?
- 08/12/2006
Constructorii auto cu staif privesc cu jind spre China si India. Aceste
piete reprezinta o miza importanta pentru ca sunt extrem de slab
motorizate si, implicit, au o mare capacitate de absorbtie, vorbindu-se
ca vor atinge cifre in jurul a 20 de milioane de unitati comercializate
anual in 2020. Insa, daca din aceasta zona a lumii vin sperantele de
revigorare a activitatii si de prosperitate, tot acolo se gaseste si
sursa majora de ingrijorare pentru cei care fac legea acum pe piata.
Japonezii si-au probat calitatile, iar Toyota mai are nevoie de foarte
putin pentru a deveni liderul constructorilor. Si daca celelalte firme
nipone si-au reconsiderat strategiile, concentrandu-se pe anumite nise,
in care vizeaza suprematia, vin tare din urma coreenii. Hyundai si Kia
au probat in ultima vreme ca intentiile de a juca un rol important pe
piata globala sunt extrem de serioase si ca lectia conationalilor de la
Daewoo a fost perfect invatata.
Pericolul cel mai mare insa il reprezinta chinezii, care au uriase premise de crestere. Mai intai pentru ca, asa cum aminteam, au de satisfacut “foamea” de automobile de pe propria piata. In plus, asa cum am observat chiar si la noi, au inceput sa exporte in pietele emergente. Este adevarat, avem de-a face pentru moment cu volume mici, dar faptul ca Geely exporta deja in 30 de state si vizeaza, pentru 2008, intrarea pe piata americana, unde va incerca sa capaciteze marea masa de conationali rezidenti, le da fiori celor de la GM si Ford, dar nu numai.
In calculele legate de export intra insa si Chery, iar lista nu este exclus sa creasca. Astfel ca, daca acum producatorii din China au izbutit sa obtina doar 0,7% din piata mondiala, pastrandu-si ritmul de crestere actual, in numai un deceniu vor izbuti sa atinga nivelul de 10% pe care si l-au propus. Ceea ce inseamna ca, punand la socoteala sporul pietei locale, tinta pentru 2020, de 15 milioane de unitati produse anual, sa fie bifata fara probleme.
Caz in care raportul publicat recent de Economic Daily, in care analistii Partidului Comunist sugereaza ca la finele deceniului viitor liderii pietei mondiale vor avea sediul in China, va reprezenta o profetie implinita si nu o propaganda de tip comunist.