© 2024 Auto.ro
Nokian Tyres, cel mai nordic producator de anvelope, isi testeaza amanuntit anvelopele de iarna pe zapada, gheata si lapovita in centrul de testare denumit White Hell („Iadul Alb”), aflat in apropierea localitatii Ivalo din Laponia. Centrul se intinde pe mai mult de 700 de hectare de camp inzapezit si este pozitionat mult dincolo de Cercul Polar Arctic, cu cateva sute de kilometri mai la nord de Rovaniemi, orasul Craciunului si domiciliul oficial al legendarului Mos Craciun.
Iadul Alb la superlativ
Nokian Tyres a infiintat centrul de testare de la Ivalo la jumatatea anilor '80, mai exact in 1986, iar de atunci acesta a dobandit reputatia celui mai exigent, vast, complex si extrem centru de testare a anvelopelor in mediu natural, din intreaga lume. La White Hell, iarna temperaturile scad mult sub zero grade, in timp ce primavara sunt posibile variatii de temperatura intre zi si noapte de pana la 40 de grade.
Din luna noiembrie si pana in mai, pistele de testare sunt supraagolemerate. In aceasta perioada de aproximativ 200 de zile de ger sunt testate peste 20.000 de anvelope si sunt parcursi peste 40.000 de kilometri pe pista. Echipele extrem de experimentate de soferi profesionisti testeaza anvelopele zi si noapte. In cadrul centrului sunt peste 20 de piste intretinute constant, intinse pe mai mult de 100 de kilometri, incluzand un „culoar de gheata" lung de 700 de metri in care sunt posibile testari in conditii controlate. Intretinerea pistei este foarte dificila deoarece conditiile pistelor inzapezite si inghetate trebuie sa fie comparabile, pentru obtinerea unor rezultate concludente. Practic, aceeasi grosime a zapezii, aceeasi duritate a ghetii, cat si curatarea pistei in functie de necesitati, trebuie asigurate constant.
De ce sunt anvelopele testate intr-un mod atat de exigent si comprehensiv
„Testarea intensa si intransingenta in conditiile extreme si capricioase ale iernii are ca scop atingerea celui mai inalt obiectiv de dezvoltare, si anume siguranta si functionalitatea maxima a anvelopelor de iarna Nokian Tyres. Pe langa programul de testare, atat in conditii de operare uzuale, cat si speciale, precum cele de la Ivalo, pentru dezvoltarea anvelopelor sunt necesare si un numar semnificativ de teste de laborator suplimentare si simulari computerizate. Insa doar printr-o testare exigenta pot fi diferentiate anvelopele bune de cele excelente, oferind posibilitatea dezvoltarii unor viitoare game de anvelope de iarna cu unele dintre cele mai bune caracteristici de siguranta din lume”, explica Matti Morri, Director Tehnic Serviciu Clienti la Nokian Tyres. O anvelopa de iarna perfecta trebuie sa functioneze in mod logic si previzibil in orice situatie. Pentru obtinerea unor rezultate concludente, testele sunt realizate si in afara centrelor de testare Nokian Tyres, pe diferite piste de testare din intreaga lume.
Inovatiile si dezvoltarea sunt pe primul plan
Adaptandu-se cererilor consumatorilor si pietelor individuale, portofoliul modern de produse Nokian Tyres este reinnoit periodic si se imbogateste in fiecare an. Astfel, cantitatea de produse noi reprezinta cel putin o patrime din cifra de afaceri anuala a companiei. Acesta este unul dintre motivele pentru care peste jumatate din costurile cu cercetarea si dezvoltarea sunt reprezentate de activitatile de testare a anvelopelor. Dezvoltarea unei anvelope complet noi pentru autoturisme de pasageri dureaza intre 2 si 4 ani. Testarea joaca aici un rol esential, dirijand eforturile de cercetare si dezvoltare pana ce se obtine anvelopa cu cea mai buna performanta pentru conditiile de iarna respective.
Tehnologiile nu pot inlocui abordarea umana
Pentru unele teste este esentiala simularea conditiilor extreme. De aceea, testele de anvelope de la Ivalo presupun sute de ore de franare si accelerare pe circuit, in slalom si pe panta, pe suprafata inzapezita si inghetata. Datorita acestor testari intense Nokian Tyres este considerat lider mondial in dezvoltarea si fabricarea de anvelope.
Pilotii de teste experimentati sunt esentiali pentru aceasta activitate, insa pe langa testele efectuate de acestia, se realizeaza si teste cu vehicule robot, care garanteaza repetarea exacta a testelor individuale. Totusi, acestea au doar un rol de sustinere, deoarece nicio masina si niciun dispozitiv nu pot inlocui pilotii adevarati si experienta acestora. Unei persoane ii sunt necesari cativa ani buni pentru a deveni un foarte bun pilot de teste profesionist, capabil sa furnizeze informatii valoroase.
„In testare sunt utilizate tehnologii de ultima generatie care continua sa se imbunatateasca si sa se dezvolte. De exemplu, monitorizarea in timp real a temperaturii si umiditatii relative ne face munca mai usoara si mai rapida,” declara Petri Peltoniemi, Test Manager, Nokian Tyres.
Un nou si versatil centru tehnologic pentru anvelopele de iarna si de vara
In 2017, Nokian Tyres deschide un nou centru tehnologic cu scopuri multiple in Santa Cruz de la Zarza, Spania, atat pentru anvelopele de iarna, cat si pentru cele de vara, pentru a stimula dezvoltarea productiei pe tot parcursul anului. Situat la sud de Madrid, acest centru de dezvoltare modern se va desfasura pe mai bine de 300 hectare si va fi inconjurat de o pista ovala de 5 kilometri.
„Aceasta pista ovala cu curbe inclinate ne permite sa testam anvelopele de vara si de iarna cu indice de viteza ridicat, la viteze de pana la 300 km/h. In special in Europa Centrala si America de Nord exista cerere pentru anvelopele cu indice de viteza ridicat, iar acestea sunt cele doua zone pentru care ne propunem in prezent o dezvoltare puternica,” declara Antti-Jussi Tähtinen, vice-presedinte, Marketing si Comunicare, Nokian Tyres.
In centrul pistei ovale se vor afla piste de cercetare si testare suplimentare, pentru acvaplanare, franare si manevrare pe suprafete umede. Aici se vor desfasura si majoritatea testelor de omologare, inclusiv testarea nivelului de zgomot al anvelopelor. Nokian Tyres va investi in noua unitate aproximativ 16 milioane de euro.