© 2024 Auto.ro
Drumurile de iarna si coborarea pantelor sunt pentru autocamioanele cu remorca o provocare, chiar si in cazul celor mai buni soferi. Exista intotdeauna riscul de pierdere a stabilitatii si, in cel mai rau scenariu, de derapaj a remorcii. Volvo Trucks a dezvoltat o solutie care mareste semnificativ siguranta.
Pentru a minimiza riscurile in astfel de situatii si a reduce potentialele accidente, compania Volvo a creat frana antiforfecare, un sistemcare franeazaautomat remorca indreptandansamblul tractor-remorcape portiunile alunecoase ale pantei.
“Autocamioanele sunt implicate in aproximativ 15% din totalul de 30.000 de accidente cu consecinte grave care au loc anual in Europa, cu o tendinta de scadere usoara. Cu sisteme de franare eficiente, sisteme de control al stabilitatii si de avertizare in caz de coliziune, ajutam deja soferii sa evite situatiile riscante cauzate de conditiile de trafic dificile. Frana antiforfecare este un alt pas important in angajamentul nostru pe termen lung de a creste siguranta in trafic si de a micsora numarul de accidente in care sunt implicate autocamioanele”, a declarat Carl Johan Almqvist, Director Trafic si Siguranta Produselor in cadrul Volvo Trucks.
Frana antiforfecare vine in completarea programului electronic de stabilitate (ESP), un alt sistem pe care Volvo Trucks l-a introdus in premiera mondiala in industria de camioane. In timp ce sistemul ESP ofera maximum de eficienta la viteze ridicate, frana antiforfecare actioneaza doar la viteze de sub 40 km/h. Ambele sisteme contribuie la imbunatatirea stabilitatii si a directiei.
“Am putea considera frana antiforfecare un fel de ESP pentru viteze mici. Atunci cand autovehiculul se apropie de o panta, soferul activeaza manual sistemul. La ridicarea piciorului de pe acceleratie, franele de pe remorca actioneaza automat, intr-un mod pulsat, pana la baza pantei, cand viteza poate fi crescuta din nou”, a adaugat Mats Sabelström.
Frana antiforfecare a fost introdusa in 2012 pe Volvo FH cu remorca, iar in 2013 pe Volvo FM cu remorca. In 2014 aceasta va fi disponibila si pentru cap tractoarele Volvo FH si FM pentru semiremorca.
“Soferii care au testat frana antiforfecare au fost foarte impresionati. Avand in vedere ca vom introduce acest sistem si pe autocamioanele cu semiremorca, tot mai multi soferi vor putea negocia coborarile dificile, in acelasi timp, mai simplu si mai sigur”, a adaugat Carl Johan Almqvist.
Conform datelor furnizate de echipa de cercetare a accidentelor Volvo Trucks, specializata in studiul sigurantei in trafic, aproximativ 60 dintre accidentele de anul trecut din Suedia in care au fost implicate autocamioane ar fi putut fi evitate cu ajutorul franei antiforfecare2.
Date despre frana antiforfecare:
• Creste siguranta pe drumurile in panta, in special pe cele alunecoase sau cele in curba.
• Activeaza franarea remorcii in mod pulsat.
• Tine remorca in linie cu tractorul, manevrarea directiei devine mai usoara, se reduce riscul forfecarii combinatiei.
• Actioneaza la viteze sub 40 km/h.
• A fost introdusa in 2012 pe autocamioanele Volvo FH, iar in 2013 pe Volvo FM. In 2014 ea va fi disponibila si pentru modelele cap-tractor/semiremorca.