rss

Cum alegi o masina sigura

  1. 11/09/2009
  2. Tags: Siguranta rutiera

Atunci cand alegem o masina, multi dintre noi sunt atrasi de performantele dinamice si de aspectul general. Care este viteza maxima? Cati cai are? Cat consuma? Este sau nu decabotabila? Sunt scumpe oare piesele de schimb? Gresit!

Poate cea dintai preocupare ar trebui sa se lege de siguranta ta si a pasagerilor. Nu uita ca numarul accidentelor este impresionant, iar cei care mor din acesta cauza nu sunt tocmai putini. De aceea, este esential sa alegi o masina sigura pentru tine si pentru familia ta.

A achizitiona in zilele noastre o masina fara ABS si fara airbag (cel putin cel inclus in volan) este un gest de nebunie curata. Chiar nu te poti baza pe faptul ca ai sa conduci tu prudent, traficul rutier actual fiind un adevarat calvar pentru multi dintre noi. Pentru a proteja atat ocupantii, cat si pietonii o masina trebuie sa indeplineasca anumite conditii.

Nu mai este niciun secret faptul ca intr-un impact frontal cu un alt autovehicul, cel cu masa mai mare este mai sigur. De exemplu, intr-o coliziune a doua autoturisme, daca exista un singur sofer ranit, acesta are sansa de 6 la 1 de a se fi aflat in vehiculul mai usor. Din acest motiv, masinile de dimensiuni mici ar trebui evitate. Masinile de teren, SUV-urile, crossoverele fac parte din acea categorie de “safe care”.

Insa, daca bugetul nu-ti permite, te poti orienta si catre un model de mai mici dimensiuni care, la randul lui, trebuie sa dispune de anumite sisteme de siguranta. In acest sens, airbag-urile sunt cruciale in cazul unui accident rutier. Asigura-te ca viitoarea ta masina are “inmagazinate” cat mai multe. Acestea pot fi frontale (sofer si pasager), laterale (soferi, pasager, pasageri spate), genunchi ( sofer,pasager, pasageri spate), cortina (sofer, pasager, pasager spatei), pentru pietoni (urmeaza a fi implementate). La numar ar fi 12 airbaguri, insa costul unei astfel de masini este destul de piperat.

Un al treilea criteriu ar fi ABS-ul si derivatul acestuia, ESP-ul (Electronic Stability Program). ABS-ul este sistem pentru ce previne blocarea rotilor in timpul franarii. Acesta prezinta doua avantaje: permite soferului sa pastreze controlul directiei in timpul franarii si scurteaza distanta de franare. ESP-ul, o versiune mai sofisticata a ABS-ului,  poate controla acceleratia si poate frana simultan.

Bineinteles ca vedeta este tehnolgia Cruise Control, insa cati dintre noi isi pot permite o asemenea masina?  Mai mult, sunt o sumedenie de sisteme de siguranta (sistemul pentru unghiul mort, camera video si radar pentru mersul cu spatele, sistemul de avertizare asupra presiunii din pneuri, airbagurile inteligente si multe altele), pe care le vom trata insa intr-un viitor episod.

Concluzionand, daca suma alocata achizitionarii unei masini nu este foarte mare, asigura-te cel putin ca dispune de cat mai multe airbag-uri, de ABS si centurile sunt functionabile (in cazul unei masini second-hand).

Vizualizari: 4436