© 2024 Auto.ro
Cred ca stim cu totii ca masinile din ziua de astazi sunt cu mult mai sigure din toate punctele de vedere. Insa punctajul obtinut de un model la testele de siguranta face diferenta intre masini ale aceleiasi clase.
Cand vine vorba de teste de siguranta, exista doua organizatii care tin scorul: National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), care loveste vehiculele de un corp solid static si Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), care realizeaza teste cu ajutorul unui corp deformabil care se retracteaza in momentul coliziunii. . Ambele organizatii au inceput sa se intereseze de siguranta automobilelor inca din anii 1960, atunci cand publicul a devenit mai constient de acest aspect, ca reactie la aparitia cărţii “Unsafe at Any Speed” (Lipsit de siguranta indiferent de viteza), in care autorul Ralph Nader a dezbatut problemele de securitate asociate cu Corvair Chevrolet.
Aceste teste sunt cunoscute sub denumirea New Car Assessment Program sau NCAP. IIHS, care este susţinut de catre societatile de asigurari auto, nu a inceput seria de testari pentru consumatori, pana in 1995.
In prezent, NHTSA si IIHS realizeaza atat teste de siguranta frontale, cat si laterale, cu toate ca fiecare isi desfasoara testele oarecum diferit. Oricum, comparatia intre modele pentru accidentul frontal este veridica pentru vehicule din aceeasi clasa si avand aceeasi greutate. O masina cu o masa mai mare va proteja mai bine pasagerii decat una mai usoara, in cazul in care toti ceilalti factori sunt identici.
NHTSA are de asemenea un test de rasturnare, in timp ce IIHS evalueaza scaunul si tetierele in cazul loviturilor in partea din spate a masinii, precum si barele de protectie in accidentele petrecute la viteza redusa. Cand vine vorba de selectarea vehiculelor, ambele organizatii aleg pentru a testa vehiculele care sunt cele mai populare in randul cumparatorilor si au caracteristici structurale sau de siguranta modificate fata de modelul din anul anterior.
Intelegerea testelor
In timp ce producatorii de multe ori promoveaza pentru anumite vehicule punctaje ridicate la testele de siguranta in materialele de marketing, scorurile nu inseamnă prea mult cu exceptia cazului in care intelegeti modul in care acestea sunt calculate. Daca utilizati aceste informatii pentru a va ajuta in decizia de cumparare, atunci intelegerea acestor date, fie ca rezultatele sunt pozitive sau negative, este deosebit de importanta. Sa aruncam o privire la fiecare dintre aspectele urmarite in aceste teste.
Testele frontale:
In timp ce ambele organizatii efectueaza teste de coliziune frontala, acestea sunt destul de diferite. In testul NHTSA, doua manechine in marime naturala de statura medie a unui barbat sunt plasate pe locul soferului, respectiv pasagerului fata cu centurile de siguranta puse. Vehiculul este apoi lovit frontal de o bariera fixa cu viteza de 55km/h, ceea ce este echivalentul a doua vehicule cu greutati similare lovite frontal avand aceeasi viteze de 55km/h. Forta impactului asupra celor doua manechine este masurata, iar NHTSA ofera vehiculului un rating exprimat in stele in functie de gravitatea accidentului (in sensul unei leziuni care necesita spitalizare imediata si poate pune viata in pericol) asupra capului si pieptului. Semnificatia stelelor NHTSA este urmatoarea:
5 stele = 10% sau mai putin sanse de leziune
4 stele = 11-20% sanse de leziune
3 stele = 21-35% sanse de leziune
2 stele = 36-45% sanse de leziune
1 stea = 46% sau mai mult sanse de leziuni foarte grave
In cazul testului frontal realizat de IIHS numai o parte a partii din fata a vehiculului este lovita. Vehiculul testat loveste o bariera deformabila pe partea conducatorului auto la 64 km/h, ceea ce inseamna ca fortele sunt similare cu cele exercitate in cazulu unui accident frontal intre doua vehicule cu aceeasi greutate, care ruleaza fiecare cu putin sub 64km/h. Aproximativ 40 la suta din partea frontala a vehiculului este supusa impactului.
IIHS aseaza vehiculele pe care le testeaza intr-una din cele patru poziţii: Bine, Acceptabil, Marginal sau Slab. Calificativele nu sunt corelate cu sansele de a fi ranit ca in cazul celuilalt test, pentru ca IIHS evalueaza mai mult decat leziunile pasagerilor. Ei cerceteaza, de asemenea, cat de bine se comporta structura vehiculului si miscarea manechinului
Desi s-ar parea, la prima vedere, ca cele doua teste masoara in esenta aceleasi probleme, faptul ca testele sunt efectuate foarte diferit inseamna ca si rezultatele tind sa fie destul de diferite. Vehiculele sunt concepute astazi astfel incat, in cazul unui impact frontal, energia creata este absorbita prin intermediul caroseriei vehiculului si spatiului din jurul ocupantilor. Acest lucru inseamna ca forta exercitata asupra centurilor de siguranta, menite sa tina in loc pasagerii, este mult mai mare.
Ca rezultat, ambele organizatii considera ca cele doua tipuri de teste realizate in cazul coliziunii frontale se completeaza reciproc, nu se concureaza. Nathaniel Beuse, sef de divizie al NCAP NHTSA sfatuieste consumatorii sa folosească rezultatele ambelor teste “pentru a evalua siguranta generala in termeni de eficienta a sistemelor de fixare si a integritatii habitaclului."
Ce se intampla in cazul impactului lateral, al celui din spate, precum si al rostogolirii, veti afla in materialele noastre viitoare.