© 2024 Auto.ro
Pentru ca suntem romani si pentru ca suntem in criza optam de cele mai multe ori pentru o masina second hand. Nu spunem noi asta, spun statisticile. Insa cum te poti feri de o teapa in achizitionarea unei masini la mana a doua? Cum iti poti da seama cat merita si mai ales daca merita? Noi am pregatit cateva sfaturi generale de luat in calcul la intalnirea cu actualul proprietar.
1. Incepem de la exterior catre interior si ne uitam la chederele masinii (portbagaj, usi, parbriz) sa nu fie "gazata" vopseaua . Daca la suprafata se observa mici vapori poti trage concluzia ca a fost revopsita, fie din cauza unui accident suferit, fie rugina si-a pus amprenta pe masina (ceea ce inseamna ca masina nu a fost atat de intretinuta precum vrea omul nostru sa para).
2. Fii atent la liniile si designul masinii. Daca linia usii din fata nu se continua fluent pe usa din spate inseamna ca a fost inlocuita una din portiere. De precizat ca daca proprietarul masinii si-a inlocuit un element al caroseriei la o reprezentanta, acest fapt nu se observa.
3. Du-o la un service ales de tine pentru a urca masina pe rampa in scopul verificarii “dedesubturilor”.
4. Aici se verifica stabilitatea rotilor: bucse, pivoti, rulmenti, bascula, bielete de directii. Cum se zice: sa nu aiba joc la roata.
5. Verifica-i arcurile si amortizoarele tot la service. Daca nu ajungi la service te poti lasa cu greutatea ta pe ea, iar atunci cand te ridici, daca efectul este de “arc” si masina se ridica simtitor inseamna ca are probleme cu arcurile si amortizoarele.
6. Foarte importanti sunt km parcursi. Trebuie sa stii ca pentru circa 100 de euro, proprietarul poate modifica kilometrajul astfel incat acesta sa arate mult mai putin. Aceste mismasuri se pot verifica numai la o reprezentanta sau service autorizat, care sa aiba softurile originale ale masinii.
7. Tot la service poti verifica daca motorul scapa noxe. In limbajul “popular”, “daca mananca ulei”. Fumul scos pe tevile de espament in acest caz sunt de culoare alb-albastruie. Daca fumul este negru inseamna ca tipul de carburant folosit este de proasta calitate.
8. Instalatia electrica trebuie verificata: faruri, semnalizari, stop pe frana, pozitii, avarii, lumina marsarier, geamuri electrice si inchidere centralizata, daca este cazul.
9. Bineinteles ca trebuie sa-i verifici tinuta de drum. Urca-te la volan, simte acceleratia, frana. Accelereaza, apoi franeaza atat brusc, cat si treptat, pentru a simti daca frana e slaba, daca placutele de frana sunt tocite etc.
10. Starea si vechimea masinii se pot observa daca arunci o privire mai atenta farurilor. Daca acel argintiu este “tocit” sau farurile sunt incetosate, atunci masina este “batrana” sau neintretinuta. Starea farurilor trebuie sa fie buna, aratand varsta masinii.
Toate aceste lucruri de mai sus le poti rezolva daca duci masina intr-un service. Verificarea te costa in jur de 100 de euro si te scuteste pe tine de multa bataie de cap sau o eventuala teapa. Insa chiar daca alegi sa o duci la un mecanic de profesie, este recomandat sa ai si aceste cunostinte la purtator.
Acestea fiind spuse, sa o stapaniti sanatos si sa aveti grija la radare!