© 2024 Auto.ro
Va propunem de aceasta data un exercitiu de amuzament: cantarirea masinii personale printr-o metoda mai neobisnuita, fara a apela la cantar.
1. Masoara presiunea in roti. Pentru acuratetea calculelor cel mai indicat este ca rotile sa aiba presiunea nominala data de cartea tehnica. Noteaza cu P1 presiunea rotilor din fata si cu P2 presiunea celor din spate.
2. Luati doua bucati de hartie cartonata, lungi de aproximativ 30 cm, o rigla, un pix si o foaie de hartie A4 pentru a lua notite.
Suna destul de bizar, nu? Cum sa cantaresti o masina cu numai doua bucati de hartie si o rigla?! Haideti sa aflam impreuna.
Masuram amprenta fiecarei roti. Adica: pozitionam cele doua bucati de hartie de o parte si de cealalta a rotii, sub aceasta, pana cand nu mai intra. Masuram distanta dintre cele doua. Mutam apoi bucatile de hartie in fata si in spatele aceleiasi roti si masuram distanta dintre ele. Notam cu L1 si L2 dimensiunile rezultate in urma masuratorii.
Procedam la fel pentru fiecare roata. In mod normal ar trebui sa avem aceeasi presiune si aceeasi amprenta pentru rotile fata, respectiv pentru cele din spate.
Formula de calcul este : Masa masinii = (amprenta roata fata x presiunea pe fata) x 2 + (amprenta roata spate x presiunea pe spate) x 2, unde Amprenta = L1 X L2
Toate unitatile de masura au fost convertite in cele utilizate in Marea Britanie.
1 inch = 2.54 cm
1 atm = 14.7 psi
1 lb = 0.45 kg
Daca masa finala obtinuta este apropiata de valoarea data in talonul masinii, inseamna ca masuratorile au fost efectuate corect.