© 2024 Auto.ro
In conditiile scaderii semnificative a vanzarilor de masini noi, importatorii si dealerii se orienteaza firesc, pentru atenuarea pierderilor, spre segmentul service. Aici ei pluseaza cu know-how, metodologie certificata, echipamente de ultima generatie, soft-uri up-datate, piese originale sau certificate.
De cealalta parte vin service-urile independente care spun ca si ei pot oferi aceleasi servicii si la aceeasi calitate ca service-urile autorizate de brand.
Una dintre problemele ridicate de aceasta opozitie este garantia pieselor si lucrarilor. Asa cum scriam si intr-un articol anterior, riscurile, la care te supui cand apelezi la service-urile de cartier, sunt mari din cauza aparaturii invechite, softurilor neperformante, personalului neinstruit corespunzator pe anumite marci, pieselor de schimb second hand cu un ciclu de viata mai scurt.
Desi multi dintre sefii service-urilor cu care am discutat recunosc ca in primul an de garantie nu au probleme cu clientii noi in al doilea si al treilea an numarul acestora incepe sa se diminueze, iar la iesirea din garantie numarul celor care apeleaza la service-ul autorizat sau service-ul importatorului, scade semnificativ. Multi proprietari de masini noi sau masini second hand spun ca acest lucru se datoreaza costurilor mari pe care le implica reparatiile la service-urile autorizate.
In actualul context al pietei, service-urile autorizate simt provocarea generata de ordinul Comisiei Europene care permite pastrarea garantiei si in cazul in care proprietarii de masini in garantie efectueaza reparatii la service-urile independente.
Situatia nu este atat de simpla
In primul rand garantia de fabrica nu poate fi asigurata de service-urile independente, intrucat aceasta garantie este acordata de fabrica doar service-urilor acreditate de producator. Service-urile independente pot asigura garantia doar pentru lucrarile efectuate de acestea.
In al doilea rand, chiar daca ora de manopera pare a fi mai mare la service-urile autorizate, toate lucrarile service au un sistem riguros de normare astfel incat pretul final platit de client este calculat per operatiune si nu in functie de timpul de stationare al masinii in hala service. Cu alte cuvinte, clientul plateste un tarif corect pentru o operatiune service de calitate in service-uri autorizate cum este Brady.
Este adevarat ca proprietarii de masini in garantie isi pot face revizia la un service independent, dar isi vor pierde garantia la piesele la care s-a lucrat. De ex. daca se schimba placutele de frana sau se umbla la motor, computer de bord sau instalatia electrica, acestea nu vor mai putea face obiectul unei garantii acordate ulterior de un service autorizat.
La fel de delicata este si problema calitatii lucrarilor efectuate de service-urile independente din cauza aparaturii nespecializate si a mecanicilor nespecializati pe anumite marci auto. Se stie bine ca testerele generale nu sunt la fel de performante ca si cele autorizate de producatori auto ca VW sau Skoda, iar specialisti service multi-lateral dezvoltati nu exista.
Cu alte cuvinte, riscurile sunt mai mari decat par atunci cand se apeleaza la un service independent in perioada de garantie a masinii.
APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile) recomanda sa se apeleze la serviciile service-urilor autorizate de catre producatori care, "in momentul de fata, sunt singurii abilitati de catre producator sa efectueze lucrari de reparatie si intretinere conform standardelor acestuia (inclusiv personal de specialitate instruit), autoturismele moderne fiind caracterizate, in plus si de o complexitate mai mare pe fondul avansului tehnologic rapid.
Reprezentatii Brady, service autorizat Skoda si Volkswagen, spun ca problema cu service-urile independente este ca acestea nu pot tine legatura direct cu fabrica pentru acordarea garantiei, iar clientul va ajunge tot la service-ul autorizat de marca pentru aceste probleme.
In plus, service-ul autorizat poate derula proceduri standard de calitate pentru rezolvarea problemelor de garantie, in timp de service-ul de cartier nu.
“Nu e tocmai corect ca problemele nerezolvate de un service de cartier sau problemele nou aparute ca urmare a metodologiei de reparatie defectuoase, sa cada in sarcina service-ului autorizat”, afirma acelasi reprezentant Brady Auto Center.
Un aspect important cu care service-urile autorizate combat aceasta provocare cu service-urile independente este CULANTA – adica buna-vointa acordata de fabrica, pentru probleme tehnice aparute la masini in afara perioadei de garantie. Acest suport se acorda numai de service-urile autorizate, in functie de client si modul de utilizare al masinii.
In consecinta, este bine sa va informati si sa puneti in balanta toate riscurile si avantajele pe care le aveti in momentul in care dati masina dvs. pe mana unui service auto.
Articol sponsorizat de Brady Trade, service Skoda si Volkswagen.