© 2024 Auto.ro
Achizitionarea unei masini este decizie foarte importanta, cu atat mai mult cu cat vorbim de un autoturism second hand, deci utilizat. Gandul unei masini noi este reconfortant pentru psihic, dar atunci cand se pune problema uneia la mana a doua lucrurile se complica.
Dupa ce ai analizat minutios caroseria, interiorul, aspectul motorului, urmeaza proba de test in mers sau test drive-ul. Numai urcandu-te la volan poti observa cum se comporta masina, cum reactioneaza elementele de suspensie, cat de capabil este motorul sau cat de eficiente sunt franele.
1. Porneste motorul si uita-te la sistemul de evacuare. Fumul alb este normal, cel alb-albastrui anunta faptul ca uleiul este ars, iar cel negru indica, de cele mai multe ori, un consum ridicat, in cazul propulsoarelor pe benzina. Fii antent la eventualele zgomote.
2. Suspenisia. Alege o ruta pe care sa o cunosti. Verifica-i suspenia pe un drum pietruit. Incearca sa nu eviti chiar toate gropile. Astfel, vei vedea cum se comporta si in ce stare este.
3. Conditii diferite de drum. Condu masina, daca te lasa proprietarul, pe diverse portiuni de drum, cum ar fi soselele cu multe curbe, drumul de tara, pantele, pentru a vedea cum reactioneaza masina. Negociaza viraje bruste, scurte sau lungi sau intoarceri pentru a vedea cum se adapteaza sistemul de directie. Este stabila masina? Te simti in siguranta?
4. Capacitatea motorului. Accelereaza brusc, imitand diverse situatii din trafic. Poate face fata unei depasiri contracronometru. Cat de puternic este motorul? Da drumul la climatizare si observa cum influenteaza capacitatea propulsorului.
5. Verifica transmisia. In cazul in care cutia de viteze este manuala, schimba treptele pentru a vedea cum functioneaza schimbatorul si ambreiajul. Daca ambreiajul se apasa greu, atunci ar putea aparea probleme. Daca masina pe care vrei sa o cumperi are tractiune integrala, conecteaza si deconecteaza sistemul 4WD, daca este posibil.
6. Franele joaca cel mai important rol in siguranta la volan. Accelereaza puternic si apasa pedala de frana. Cat de repede se opreste masina, la cati metri? Cat tin franele? Efectueaza un test la o viteza de 50 km/h. Franarea trebuie sa aiba loc instant, masina pastrandu-si directia.
7. Cu urechile ciulite. Asculta toate zgomotele pe care le face masina ta in mers. Daca zgomoul este de tipul batailor repetate, ar putea avea probleme cu articulatiile fiind necesara inlocuirea pivotilor, bucselor. Asculta orice zgomot si inceaca sa ii cauti cauza. Scartaitul puternic al rotilor, zgomote metalice de frecare, trepidatii resimtite in volan ori balansarea masinii ar putea inseamna probleme cu sistemul de franare sau cu geometria rotilor. Unele dintre cele mai grave defectiuni pot fi observate atunci cand masina stationeaza.