© 2024 Auto.ro
Asigurarea obligatorie de raspundere auto civila este o asigurare prin care cei prejudiciati în urma unui accident auto primesc despagubiri pentru daunele materiale si/sau decesul ori vatamarile corporale suferite in acel accident, de la firma de asigurari a conducatorului auto vinovat. Lipsa RCA-ului este sanctionata cu amenzi cuprinse intre 1000 si 2000 de lei, retinerea certificatul de inmatriculare al masinii, precum si a placutelor cu numerele de inmatriculare.
Concret, in momentul in care esti implicat intr-un accident rutier, iar celalalt sofer este vinovat, ai dreptul la despagubiri pe baza politei RCA a soferului vinovat, indiferent ca este vorba doar de daune materiale sau si de vatamari corporale.
In situatia in care daunele sunt minore, survine constatul amiabil, daca ambele parti implicate cad de acord. Formularul completat va fi depus la compania de asigurari a conducatorului auto vinovat de producerea accidentului.
Daca in urma nefericitului eveniment au avut loc vatamari corporale sau chiar deces, este exclusa folosirea constatului amiabil. In acest caz, se apeleaza la ajutorul politiei pentru realizarea unui dosar de constatare, care va fi utilizat ulterior pentru obtinerea de despagubiri.
Exista situatii in care soferul vinovat refuza sa dea RCA-ul sau fuge de la locul faptei. In acest caz, pagubitul poate apela la Fondul de Protectie a Victimelor Strazii (FPVS), care va acorda despagubirile, banii fiind ulterior recuperati de la persoana vinovata sau de la alte entitati responsabile, fie si prin executare silita, daca situatia o cere.
Pretul unui RCA
Tariful pentru o polita de acest tip este calculat in functie de mai multe variabile precum datele referitoare la sofer (varsta, de cand detine permisul de conducere, pensionar, bugetar sau persoana cu handicap, daca are copii in intretinere si multe altele).
La tarif contribuie si detaliile ce tin de masina pentru care se doreste incheierea unei asigurari de tip RCA (marca, modelul, tipul autovehiculului, dar si detalii tehnice, cum ar fi capacitate cilindrica sau putere).
Deosebit de important este sistemul bonus-malus. Daca un sofer a inregistrat daune pe perioada anului anterior, atunci el va fi pozitionat intr-o anumita clasa de malus, ceea ce inseamna penalizari, adica un tarif RCA mai scump.
In schimb, daca nu a avut deloc daune, este incadrat intr-o clasa de bonus, care aduce o reducere aplicata pretului pentru polita. Clasa de malus maxima este M8, adica majorarea cu 100% a tarifului afisat de asigurator, iar clasa de bonus maxima este B14, cu o reducere maxima de 50%.
Modificari la plata RCA
Potrivit unui proiect de lege ce ar urma sa intre in vigoare la inceputul anului 2013, soferii prejudiciati in accidente rutiere survenite din vina altor conducatori auto vor fi despagubiti de proprii asiguratori RCA, nu de societatile care au emis politele RCA ale vinovatilor.
Prin implementarea acestei noi reglementari, se doreste reducerea timpului de solutionare a unui dosar de dauna pe segmentul RCA de la 90 de zile, media in prezent, la 60 de zile.
Dupa ce asiguratorul soferului pagubit va plati dauna, compania isi va recupera banii prin intermediul unui sistem de compensare, care va avea ca reper dauna medie pe segmentul RCA in anul anterior.